vrijdag 6 september 2013

Vragen bij het boek van je keuze

- Ga bij je zelf na of dit boek van jouw keuze jou een gevoel gaf van herkenning ("dit ben ik zelf!") of dat het voor jou een inzicht gaf in iets waarvan jij je tot op dat moment niet bewust was.

De kinderbijbel van Anne de Vries heeft mij nooit het idee gegeven: dit ben ik zelf. Er waren wel veel verhalen waarin ik me kon verplaatsen. Dus op het moment van lezen, gebeurde het met verschillende verhalen wel, dat ik in de huid van de hoofdpersoon kroop. Het maakte daarbij niet uit of het om een man of een vrouw ging.

De verhalen hebben mij misschien ook wel inzicht gegeven in iets waarvan ik me op dat moment niet bewust was. Maar dat kan ik niet meer goed terughalen.

- ga na of je misschien in het algemeen wel eens helemaal van de kaart was door een bepaald boek en hoe dat dan kwam
Helemaal van de kaart is een te sterk woord. Maar ik ben ontzettend vaak ontroerd / geraakt door een boek. Dus van m’n jeugd tot nu heb ik geregeld gehuild bij het lezen van een boek.

Van ‘Een keukenmeidenroman’ herinner ik me dat ik als het ware moest afkicken van het boek. Ik baalde dat er geen vervolg was. En na het lezen van boeken als ‘De vliegeraar’ ben ik gewoon een beetje gedesoriĆ«nteerd. Dan is het zo’n ontzettende overgang van die wereld terug naar de gewone leefomgeving.

Als het om jeugdboeken gaat: ‘Alleen op de wereld’ kon ik niet uitlezen omdat het te lang duurde met de ellende. ‘Het kleine zwervertje’ van W.G. v.d. Hulst kwam ook aardig in de buurt. Dat boekje heb ik meerdere keren gelezen en elke keer moest ik weer huilen om het zielige kleine hondje onder de heg in de winterse kou.

- ga na of je wel eens - bijvoorbeeld in het boek van je keuze - je duidelijk met een hoofdpersoon bent gaan identificeren, en wat dat dan met je deed.


Ineens herinner ik me weer een verhaal waardoor ik wel heel ver ging in het identificeren met een hoofdpersoon:

Ik had een gedeelte van Bambi gelezen en toen ik ’s avonds in m’n warme bed lag, vond ik dat niet kunnen. Ik veilig in m’n warme bed - mijn ouders dichtbij - terwijl die arme Bambi zonder moeder in de kou lag te bibberen. Ik ben met alleen een laken over op de koude zoldervloer gaan slapen. Dat was toen ik 8 jaar oud was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.