vrijdag 6 september 2013

N.a.v. de (andere) homepages:

De opdracht:


Bekijk bij de homepages van je medestudenten welk boek zij hebben genoemd. Kies één van de groepsleden uit. Voer met hem/haar een gesprek in de discussieruimte over jullie boek en over de bovenstaande vragen (uiterlijk donderdag). Noteer wat je opvalt. Wat ben je te weten gekomen over wat boeken met je kunnen doen, als het gaat om identificatie, inzicht of herkenning? 

Wij hebben de homepage van ons allemaal bekeken en op die van iedereen gereageerd.


Wat mij opgevallen is: ‘Alleen op de wereld’ vonden we allemaal heftig. Suzanne en ik lazen het boek daarom niet uit. Paul heeft het boek wel uitgelezen, terwijl hij het nu heeft over een ‘heftige identificatie’ (indertijd niet begrepen) en het boek daarom nu zelfs niet op de lijst zet.

We hebben het met z’n allen ook over kinderbijbels gehad.

Opvallend: positieve herinneringen hieraan of positieve gedachten hierover, maar ook negatieve herinneringen.

Oorlogswinter, genoemd door Krista: Suzanne heeft ‘m niet gelezen omdat ze vroeger tegen de standaardlijst inging (ik ook!), de anderen hebben ‘m wel gelezen. Opvallend: Het boek haalt de romantiek van de oorlog weg. Die romantiek is bij mij ontstaan door o.a. het lezen van ‘Snuf de hond’. Onze oudste heeft dat boek ook nog gelezen en ik herinner me dat hij vroeg: “Mam, wanneer krijgen wij nou eens oorlog?” De hond (Hollandse herder i.p.v. Duitse) hadden we al en hij had voor de hond en voor zichzelf al een mooie heldenrol in gedachten. Heb hem toen ‘Oorlogswinter’ aanbevolen en ‘Oorlog zonder vrienden’. Lijkt me mooi om met de leerlingen over van gedachten te wisselen. Als ze ook nog eens Duits en Engels in het vakkenpakket hebben, lijkt het me voor oudere leerlingen mooi om ze ‘Die weisse Rose’ (Inge Scholl) en ‘My enemy my brother’ (James Foreman) aan te raden. Dan zien ze dat lang niet alle Duitsers slecht waren en dat het Palestijnse vraagstuk heel ingewikkeld is en een snel oordeel veel te gemakkelijk is.

Boeken kunnen dus heel wat met je doen: je iets leren, je een bepaald inzicht of een bepaalde overtuiging geven, je iets laten verwerken, iets laten voelen, iets herkennen, iets laten meebeleven enz.

1 opmerking:

  1. Dag Marjan,
    Je vat de kern van de homepages en de reacties hierop mooi samen!

    Als iemand nog op deze opdracht en op de homepage wil reageren, stel ik voor dat te doen via reacties op dit bericht; dit vanwege de overzichtelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.