dinsdag 3 september 2013

Homepage Marjan (van den Berg-)Harthoorn

Dag Floor, dag medestudenten,

Paul, Krista en Suzanne hebben mij al eens (of meerdere keren) ontmoet. Vijay en ik kennen elkaar alleen van de online sessies met Jaap van der Molen. Een voorstelrondje hebben we direct aan het begin van de opleiding al gedaan. Maar omdat jij, Floor, daar waarschijnlijk niets van onder ogen hebt gekregen, wil ik het voorstelrondje nog even heel dunnetjes over doen.

Mijn naam is Marjan van den Berg, maar helaas moet ik op de opleiding door het leven gaan onder mijn meisjesnaam Marjan Harthoorn. Helaas, omdat ik, toen mijn man Martin en ik trouwden, bewust heb gekozen onder zijn naam verder te gaan en ik al langer Marjan van den Berg heet dan Marjan Harthoorn! Dit meld ik er maar even bij omdat ik voor het blog ben ingelogd met mijn privémail onder die naam.

In 1968 ben ik in een klein Gronings gehucht geboren. Vervolgens heb ik in Bedum en Leens gewoond om uiteindelijk in 1980 in Hardenberg te belanden. Voor de studie en enkele jaren vakantiewerk heb ik doordeweeks nog in Hengelo (O.) en Ermelo gewoond, maar uiteindelijk is het altijd Hardenberg gebleven.

Vanaf 2003 heb ik in het onderwijs (ROC) gewerkt: als docent NT1 en Digitale vaardigheden. Helaas is het NT1-werk wegbezuinigd. Dat heeft ertoe geleid dat ik deze studie ben begonnen. Met als doel: het halen van de bevoegdheid zodat mijn kansen in het onderwijs weer veel groter worden.

Hiervoor heb ik mavo, havo en TIO Hengelo gedaan.

Mijn interesses: lezen, schrijven, internetten, krakercompetitie, wandelen, geschiedenis, andere talen, landen en culturen.
 
En het boek dat mij bijzonder heeft geraakt en me altijd bij zal blijven: de kinderbijbel van Anne de Vries vanwege de verhalen én de illustraties.

7 opmerkingen:

  1. Dag Marjan,
    Fijn dat je je opnieuw wilde voorstellen. Leuk om iets over je te weten! Veel succes en leesplezier met deze module!

    Hartelijke groet, Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marjan, ja wat zijn er prachtige bijbels he. Bij ons slapen twee geloven op één kussen, maar we vonden wel dat er in ieder geval voor de kinderen een kinderbijbel moest komen. Dit is 'mijn eerste kinderbijbel' geworden met prachtige tekeningen van John Dillow. Vaak is deze bijbel voor weinig te vinden in van die voordeelboekenwinkels. Echt mooi cadeautje en voor onze kinderen, of in ieder geval de oudste, een super boek. Hij kijkt er bijna dagelijks in en kent, ook door de illustraties, al heel veel verhalen.
    Groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste mevrouw van den Berg ;),
    Kunt u uitleggen wat een krakercompetitie is? Speelt zich dat bij nacht en ontij af in Amsterdam? Met Marechaussee erbij enzo?

    Wij lazen thuis uit de kinderbijbel van Vreugdenhil. Nou die man deed zijn naam geen eer aan. 'David danste niet voor de ark uit, maar hij huppelde. Want dansen is een zonde, jongens en meisjes...'

    Ik vind de Kijkbijbel van Kees de Kort zo geweldig. Wat een prachtige tekeningen staan daarin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ja vraag me ook af wat krakercompetitie is??? Overigens hebben wij ook de Kijkbijbel van Kees de Kort, nu onze kinderen iets groter worden, wordt het tijd er wat mee te doen ;-)

    Ramon is gelovig (gereformeerd) en ik totaal niet, maar een kinderbijbel voorlezen vind ik wel leuk en ook prettig om de kinderen mee te geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mevrouw van den Berg reageert:

    Ja, die kinderbijbels hè? Die jij noemt, Paul, ken ik niet. Wat jammer dat die Vreugdenhil de vreugde erin liet ontbreken.
    Die jij noemt, Suzanne, ken ik ook niet. Maar ik weet dat er inmiddels legio kinderbijbels zijn verschenen. Mooi dat jullie oudste er zo graag in leest.

    De krakercompetitie is een beetje flauw van me om erbij te zetten, maar ik deed het met opzet toch. Flauw omdat de krakercompetitie voor volwassenen ter ziele is (voor groep 8'ers is ie er nog, altijd ergens in maart, ff googelen op 'jeugdkrakercompetitie') en alleen serendip nog bestaat waar ik niet meer aan meedoe.
    En waarom zet ik het er toch bij? Omdat ik er jaren lang zo veel plezier aan beleefd heb.
    Nu weet je nog niet wat de krakercompetitie was: een internetzoekwedstrijd georganiseerd door de Overijsselse bibliotheek (Nijverdal) met medewerking van de overheid en NRC Handelsblad. De 'krakers' zijn een soort korte verhaaltjes met een zoekopdracht. Het antwoord moet je vinden op internet.

    Voorbeeldkraker uit competitie 2004:

    Hij was een kleurrijk figuur. In 1907 reisde hij samen met Max Blokzijl vermomd als Italiaanse straatzanger door Nederland. Begonnen als journalist werd hij ook bekend als chansonnier of zanger van het levenslied. Hij richtte het eerste volwaardige Nederlandse cabaretgezelschap op en gaf vanaf 1912 voorstellingen in het Kurhaus in Scheveningen. Door zijn onstuimige liefdesleven heeft het noodlot hem ingehaald. Jean Louis Pisuisse, wiens bekendste lied "Mens durf te leven" is, werd samen met zijn vrouw Jenny Gilliams op het Rembrandtplein doodgeschoten door een jaloerse ex-minnaar van zijn vrouw. Top Naeff schreef een necrologie, die eindigde met vier regels uit een Duits gedicht.
    Wie is de schrijver van dit gedicht?
    Goethe
    Busse
    Grillparzer
    Rilke
    Schiller
    Heine
    Busch

    Ik noemde ook nog even 'serendip'. Toen de nationale krakercompetitie voor volwassenen stopte, zijn sommige deelnemers doorgegaan met een eigen versie, maar dan eentje die het hele jaar door loopt: serendip. In de begintijd heb ik hier ook aan meegedaan, maar ik kreeg het al snel te druk hiervoor. Als de eerdere krakercompetitie weer begon (in november tot sinterklaas) was ik thuis niet meer echt aanwezig. Dan zat ik dag en nacht (echt) te 'kraken' en kon niet stoppen. Maar dat was te overzien, omdat het maar 1 periode per jaar was. Serendip gaat altijd maar door. Dus heb ik besloten ermee te stoppen.
    Jullie hebben, misschien zonder dat je 't wist, vast van serendip gehoord. Deze club heeft nl. een bijzondere rol gespeeld in de zedenzaak Robert M. Zij vonden waar het babytruitje vandaan kwam.

    Wie kinderen in groep 8 heeft of krijgt: als de jeugdkrakercompetitie weer loopt, kan ik 'm van harte aanbevelen. En voor brugklassers kun je heel goed zelf krakers maken. Is een leuke en nuttige les 'zoeken op internet'. Deed ik ook met m'n volwassen cursisten. Je moet wel zelf krakers maken, want je kunt niet de oude van voorgaande jaren nemen. Dan hoef je maar heel even te googelen en je vindt ook de antwoorden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach so... Dan is de jaarlijkse King William Test in de Trouw echt iets voor jou! Verschijnt altijd ergens in december.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit had je dus niet moeten zeggen... (Toch bedankt. Heb het opgeslagen voor later)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.